Humorgruppen JacquesThomasOscar har arbetat med reklamkoncept för ZYN under 2018 och är ständigt aktuella parodimakare på Instagram, Facebook och Youtube. Här ställer vi trion mot väggen.

Hallå där! JacquesThomasOscar
Plats: A House i Stockholm
Närvarande: Jacques Karlberg, Thomas Krangnes, Oscar Bäckström



Berätta om JTO-resan – hur började allting?

Thomas:
Det började som ett nyårslöfte att jag skulle sluta med sociala medier. Jacques sa ”skärp dig, skaffa ett Instagram-konto, var en normal människa”. Då startade vi ett konto tillsammans istället som en rolig grej. 
Jacques: Vi la upp lite roliga bilder, bildtexter, kortare videos. Vi fick en del följare, sen hoppade Oscar på tåget. 
Oscar: Det var typ hundra följare. 
Thomas: Men sen tog det fart, och helt plötsligt gick vi på möten för olika samarbeten. 


När var er ”tipping point”?

Jacques: Sommaren 2016 gjorde vi sketchen ”PK-polisen”. Det var den första som spreds och delades lite mer. Därifrån tog det fart, och tidningar började höra av sig för intervjuer. 
Thomas: ”Skäms”-filmen var också ett slags genombrott. Det var en parodi på tv-serien ”Skam”, fast med M och SD i huvudrollerna. Där någonstans började vi kunna leva på det vi gör. 


Har Instagram alltid varit viktigaste kanalen?

Jacques: Vi började där och sen växte vi med Instagram. Man kunde bara köra 15 sekunder video i början, så vi ville göra något annorlunda på väldigt begränsad tid. De flesta filmar sig själva med selfiekameran, men vi vill gärna att det ska se lite mer producerat ut. Vi använder ordentlig utrustning och klipper på datorn. Nu är en minut maxgränsen.
Oscar: Vi är väldigt intresserade av film och har gjort en del kortfilmer tidigare. Jag och Jacques har gått på teaterskola. Så när vi gör parodi på en trailer ska det se ut som en riktig trailer. Vi har lärt oss under tiden. 


Hur är det att jobba med ZYN?

Oscar: Med vissa samarbeten kan det bli väldigt styrt, men med ZYN känner vi att man vill ha vår humor snarare än en reklamspot. Därför kunde vi göra reklamfilmsparodierna. Det är viktigt att det finns humor bakom det hela, att vi får skämta om produkten. Metahumor blir ofta väldigt kul.  
Thomas: Den roligaste filmen att göra var nog den där Jacques går och plockar solmogna ZYN-dosor från träden, och så visar det sig att det är han själv som har hängt upp dem. Nästa kampanj blir som en fortsättning på de första filmerna. Utgångspunkten är att ”det gick så bra förra gången”, så att vi nu kan utnyttja vår konstnärliga frihet till mer alternativa kanaler. Till exempel att Jacques kör poetry slam.
Oscar: Eller en pjäs med rörelseteater. Vi har helt enkelt fått hybris. 
Jacques: Vi driver också med reklam i poddformatet, att man liksom smyger in anekdoter om olika varumärken. Vi går istället hela vägen och gör ”ZYN-podden”, Sveriges smalaste podcast som bara handlar om ZYN.


Hur brukar den kreativa processen gå till?

Oscar: Vanligtvis sitter vi alla tre tillsammans i ett rum tills det kommer något. 
Jacques: Eller så kommer man på en idé hemma och tar med sig. 
Thomas: Men vi skriver alltid manus tillsammans, filmar tillsammans och klipper tillsammans. Vi försöker göra det mesta själva, det är så man lär sig. 80 procent av vår tid går ut på att sitta i ett rum och komma överens om vad vi ska göra. 
Jacques: Vi är nog ganska kräsna. Vi är noga med att inte göra saker som redan finns. 


Ni gjorde också parodier på valfilmer till riksdagspartierna. Hur kommer det sig?

Thomas: Det var bara en idé vi hade, sen gick vi runt och sa till folk att vi skulle göra alla partier innan valet, så då var vi tvungna att göra det till slut. 
Oscar: Det var viktigt att göra alla partier, annars skulle det bli snedvridet. Men när vi väl kom igång gick det rätt fort. Vi gillar politisk humor. De flesta partierna har självdistans – både L, S och KD har skrattat åt sina filmer. Vissa tar illa upp, jag tror SD-väljarna var de som blev mest upprörda på nätet. 
Jacques: Våra valfilmer fick ofta fler visningar än partiernas egna valfilmer, så vissa trodde att det var riktiga filmer. Vi gjorde en valfilm för S som ”Sveriges mest ideologilösa parti”, och folk blev arga eftersom de trodde att det var på riktigt.


När får ni kickar i arbetet? 

Oscar: Det är väldigt kul när vi har skrivit, filmat och klippt ihop en video som vi själva tycker är riktigt bra. 
Thomas: Ja då vill man bara publicera på en gång. När man klickar ”publicera” på grejer man verkligen är nöjd med och ser kommentarerna rulla in, det är en kick tycker jag. 
Jacques: Det var skönt när vi släppte videos på fredagar, då var det extra härligt att gå ut på kvällen och få kommentarer från folk. 
Thomas: Jag gillar också när man känner att materialet liksom skriver sig självt, när alla i rummet är med i samma flow.


Vad händer för JTO 2019?

Thomas: Vi ska köra vidare och samtidigt utveckla vår verksamhet – vi skriver bland annat på en serie till ett mer traditionellt tv-format där vi kan ta ut svängarna lite mer. Sen funderar vi på scengrejer också. 


Är du nyfiken på filmerna som Jacquesthomasoscar har gjort för ZYN? Se dem här!

Produkten är tillagd till din varukorg!
Fortsätt till kassan
Produkterna är tillagda i din varukorg!
Fortsätt till kassan
Produkten kunde inte läggas till i din varukorg, slut i lager.